Podejrzewam, że gdyby zapytać o pierwsze skojarzenie z nazwiskiem Nietzschego, większość osób powiedziałaby bez namysłu: „śmierć Boga”. I całkiem słusznie chyba, ponieważ był chyba pierwszym filozofem, który tak głośno i wyraźnie miał odwagę powiedzieć: „Gott ist tot”. Jednakże jego filozofia jest filozofią życia oraz wyrazem szacunku dla spuścizny umysłowej kultury antycznej i postulatem powrotu do niej, tłumacząc, że religia i współczesna moralność są wytworami czysto ludzkimi obarczonymi błędem.
Utrata Boga jest wynikiem pracy doktorskiej. Według autorki najtrudniejszym wyzwaniem był wybór źródeł – było ich zwyczajnie za dużo, aby skorzystać z każdego z nich. Umiejętność selekcji i eliminacji była zatem kluczowa dla przygotowania fundamentu pod dalszą pracę. A z drugiej strony niejako gwarantuje to czytelnikowi, że otrzyma dysertację wspartą starannie wyselekcjonowanymi źródłami. Autorka zwraca też uwagę na dosyć duże odmienności w interpretacji filozofii Nietzschego u jego badaczy. Zwykło się wyróżniać trzy etapy w twórczości Niemca: estetyczny, pozytywistyczny oraz proroczy. Ambicją doktor Marty Soniewickiej było całościowe ujęcie dorobku autora Tako rzecze Zaratustra.