Dramat współczesny, jak wszystko, co w sztuce zyskało epitet „współczesny” rozwijał (rozwija) się pod znakiem antagonizmów, oderwania się od tradycji. I nie chodzi jedynie o zerwanie z dominującą dotychczas poetyką, tematyką czy też stylowi gry aktorskiej. Dramat współczesny oznacza również awangardę w rozwiązaniach scenograficznych; rozwój techniki pozwolił na efektywne wykorzystanie sztucznego światła oraz nagłośnienia. Zmianie uległ również sposób myślenia o teatrze.
Dramat współczesny to kolejna pozycja w serii „Krótkie wprowadzenie” redagowanej przez Uniwersytet Łódzki. Sama seria jest cyklem dosyć interdyscyplinarnym, ponieważ do tej pory ukazały się książki m.in. na temat Protestantyzmu, genów, Teorii gier, reklamie. Autorką książki jest Kristen Shepherd-Barr, profesor teatrologii, autorka wielu artykułów o współczesnym teatrze. Tłumaczką natomiast jest Monika Sosnowska, doktor, adiunkt w Katedrze Studiów Brytyjskich i Krajów Wspólnoty Brytyjskiej UŁ.