Wielkie role gwiazd opery

Książka wydawnictwa Bosz to nie jest zbiór pięciu wywiadów z pięcioma gwiazdami światowej opery. Jest to coś więcej – książka o pięciu spektaklach i pięciu wyjątkowych rolach oraz w nie mniejszym stopniu – o rzemiośle aktorskim. Głównym wątkiem jest relacja między aktorem i jego rolą; artystą – postacią prawdziwą oraz z drugiej strony postacią kreowaną – fikcyjną, aczkolwiek nie mniej rzeczywistą, która zaczyna żyć na scenie.

Bohaterami książki Agnieszki Okońskiej jest pięciu artystów, osobistości światowej sceny operowej. Będą to kolejno (zgodnie z kolejnością spotkań z nimi): Mariusz Kwiecień, który wystąpił na scenach między innymi Metropolitan Opera, La Scali, Covent Garden; Małgorzata Walewska, która ma za sobą występy u boku Luciano Pavarottiego czy też Plácido Domingo. Kolejnymi z osób przedstawionych w książce są również uznana za najbardziej autentyczny głos kontraltowy całej generacji Ewa Podleś, Piotr Beczała (dziś jeden z najlepiej opłacanych polskich artystów za granicą) a także Aleksandra Kurzak, porównywana do legendarnej Marii Callas.

Agnieszka Okońska przedstawia kolejno sylwetki pięciu najwybitniejszych polskich gwiazd opery. Każdy z tekstów stanowi monolog, zrealizowany w formie eseju. Agnieszka Okońska jest w nich obecna jedynie pozornie, jako słuchacz i nie jest obecna bezpośrednio w tekście. W ten sposób otrzymujemy pięć dysertacji, rozpraw, w których wypowiadają się bezpośrednio artyści, zdradzając tajniki swojej pracy, warsztatu, opery jako dziedziny sztuki, w końcu ­– o kreacjach, w które się wcielają. I ten wątek jak mi się wydaje jest najciekawszy. Artyści opowiadają o swoich rolach, jak o osobach żywych, realnych, takich jak piszący te słowa oraz je czytający. Wydaje się, że nawiązali nawet z nimi jakiegoś rodzaju relację, wykraczając poza całkowicie fikcyjne ich pojmowanie. Dokonują analizy odgrywanych przez siebie bohaterów, ich psychiki, postępowania; ale też idą nieco dalej – analizują operę jako całość, utwór. Poświęcają uwagę poszczególnym jej wątkom, które uważają za kluczowe dla całości.

Książka jest bardzo ciekawą pozycją nie tylko dla fanów opery; nie trzeba być specjalistą przy jej lekturze, nie wymaga też wcześniejszego przygotowania, czy jakiegoś zasobu wiedzy. Wręcz przeciwnie – może być dobrym startem do zaznajomienia się z tą dziedziną sztuki oraz z jej najwybitniejszymi przedstawicielami.

 

Tekst pierwotnie ukazał się w portalu TerazTeatr.pl

Agnieszka Okońska, Wielkie role gwiazd opery, Wydawnictwo Bosz, Olszanica 2016.

 

Rafał Siemko
Autor jaki jest, każdy widzi. Absolwent filologii polskiej, na co dzień pracuje w branży ubezpieczeniowej. Wielbiciel Metalliki, poezji Herberta, Miłosza i Szymborskiej oraz prozy Camusa i Vargasa-Llosy.
Skąd nazwa bloga? Rano czytam, później idę do pracy; po pracy gram na gitarze albo w piłkę nożną bądź squasha. A czas na pisanie znajduję jedynie w nocy.
Rafał Siemko on Blogger

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *